plakat

„Wielka Liga Czytelników”

www.wielka-liga.pl

Kierując do Państwa zaproszenie do wzięcia udziału w projekcie czytelniczym „Wielka Liga Czytelników”, którego głównym celem jest propagowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, chciałabym zachęcić Państwa do zapoznania się z treścią publikacji zawartej  w opracowaniach Fundacji „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”

Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne?

Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne? Jak nigdy dotąd!

Aby dobrze radzić sobie w coraz bardziej skomplikowanym świecie, człowiek musi go rozumieć i umieć podejmować trafne decyzje. Musi zatem umieć krytycznie myśleć i mieć szeroką wiedzę o świecie, co zyskuje poprzez czytanie.

Cała edukacja opiera się na czytaniu!

Czy będą to tradycyjne papierowe książki, e-booki, czytniki, czy strony internetowe, czytanie jest przepustką do wykształcenia i dobrego życia.

Czytanie jest nie tylko ćwiczeniem umiejętności językowych i intelektualnych oraz źródłem wszechstronnej wiedzy. Jest też sposobem na budowanie pełni naszego człowieczeństwa – wrażliwości, empatii, głębszego przeżywania i rozumienia emocji własnych i cudzych.

Czytanie jest także sposobem na korzystanie z przekazu kulturowego i zbliża nas do mądrości. Dzięki książkom możemy czerpać z przemyśleń, odkryć i doświadczeń tysięcy innych ludzi – myślicieli, podróżników, artystów, profesjonalistów z różnych dziedzin – i uczynić je częścią naszych wewnętrznych zasobów.

Dlaczego należy czytać dzieciom od urodzenia?

Czy nie wystarczy do nich mówić?

Mózg dziecka jest najbardziej wrażliwy na brzmienie i strukturę języka w pierwszych

tygodniach, miesiącach i latach życia, dlatego powinno mieć ono od urodzenia jak

najwięcej okazji do słuchania bogatego i poprawnego języka. Nie wystarczy mówić

do dziecka (choć są i tacy rodzice, którzy nawet nie mówią, skoro dziecko im jeszcze

nie odpowiada!). Czytając, wprowadzamy bogatsze słownictwo, prawidłową i bardziej rozbudowaną składnię, środki stylistyczne takie jak porównania, czy metafory. Dziecko

początkowo nie rozumie języka dosłownie, ale rejestruje i wkrótce rozróżnia jego melodię,

rytm, gramatykę. Odbiera też pozytywne emocje płynące z głośnego czytania, jest

bowiem blisko rodzica, słyszy jego głos, zaczyna kojarzyć czytanie z bezpieczeństwem

i przyjemnością. Czytanie dziecku to ważny etap przygotowujący go do

sprawnego używania języka i rozbudzający jego miłość do czytania.

Do jakiego wieku należy czytać dzieciom?

Po co czytać nastolatkom?

Warto czytać dziecku codziennie nawet do 14. roku życia. Chodzi bowiem nie tylko

o kolejne książki, ale także, a może przede wszystkim o regularne zaspokajanie jego potrzeb

emocjonalnych, poświęcanie mu czasu i objaśnianie świata, budowanie mocnej

więzi, która jest warunkiem jego zdrowego rozwoju i da mu siłę emocjonalną na całe

życie. Niestety rodzice zwykle zaprzestają czytania dzieciom, kiedy poznają one litery

i potrafią sylabizować. To błąd, który sprawia, że dla dziecka lektura staje się trudna

i nużąca. Składając litery w wyrazy, a wyrazy w zdania dziecko gubi sens, traci ciekawość

i radość z czytania. Samotne dukanie jest torturą, podczas gdy komputer i media oferują

atrakcyjną i łatwą rozrywkę. Czytajmy zatem dziecku, aż nabierze biegłości i pokocha samodzielne czytanie, bo rozczytane dzieci, w przeciwieństwie do wychowanych na telewizji

i grach komputerowych, mądrzej myślą, mają szerszą wiedzę, podejmują lepsze

decyzje, zwykle lepiej radzą sobie w szkole, w życiu i w późniejszej pracy.

Co daje codzienne czytanie?

Badania i praktyka pokazują, że czytanie dziecku ma ogromny wpływ na jego rozwój

emocjonalny, umysłowy, moralny i społeczny:

  • buduje więź między czytającym dorosłymi dzieckiem,
  • rozwija inteligencję emocjonalną – empatię, umiejętności komunikacji, wrażliwość moralną,
  • wzmacnia poczucie własnej wartości,
  • wzbogaca język,
  • poprawia zrozumienie tekstów i poleceń,
  • uczy myślenia logicznego, przyczynowo-skutkowego i krytycznego,
  • poprawia koncentrację,
  • wydłuża przedział uwagi,
  • rozwija pamięć i wyobraźnię,
  • doskonali zdolność czytania i pisania,
  • poprawia motywację do czytania i nauki,
  • pomaga radzić sobie z emocjami i problemami,
  • ogranicza zachowania agresywne, destrukcyjne i antyspołeczne,
  • chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury,
  • kształtuje na całe życie nawyk czytania i zdobywania wiedzy.

A może do nauki języka wykorzystać media?

Dziecko nie nauczy się mowy z mediów elektronicznych– do tego potrzebny jest żywy

kontakt emocjonalny z bliską osobą, relacja 1:1, ciągłe zachęcanie dziecka do mówienia

i rozmowy. Początkowo dziecko tylko osłuchuje się z językiem, wkrótce zaczyna go rozumieć, a następnie mówić. Dobra znajomość języka jest fundamentem pod swobodną

komunikację z ludźmi, samodzielne czytanie i naukę. Interaktywność nowych mediów jest

dla dzieci pociągająca i jednocześnie niebezpieczna.

Wprawdzie słuchanie z iPada tekstu nagranego przez aktora oraz zadania, zabawy,

rysowanie na ekranie, zagadki i pytania – to wszystko może wspierać rozwój, nie ma

jednak lepszego sposobu wychowania myślącego, dojrzałego i moralnego dziecka niż

osobiste zaangażowanie bliskiego dorosłego.

Żaden komputer ani smartfon nie przytuli dziecka, nie odpowie na pytania, nie nauczy

empatii i zachowań społecznych. Pozostawiając dzieci, zwłaszcza w wieku szkolnym,

sam na sam z technologią, uniemożliwiamy im zdobycie doświadczeń niezbędnych do

kompetentnego poruszania się w realnym świecie żywych ludzi.

 Pragnę zachęcić Państwa do podjęcia trudu zaszczepienia w dzieciach pasji czytania,  a wspólne działania rodziców i nauczycieli, wspierające ucznia, przyniosą w przyszłości wymierne efekty.

Monika Boral

nauczyciel jęz. polskiego

Szkolny Koordynator „Wielkiej Ligi Czytelników